زیارت امام زمان علیه السلام از مهمترین وظایف شیعه
زیارت امام زمان علیه السلام از مهم ترین وظایف شیعه در زمان غیبت است و عدم زیارت حضرت، کوتاهی و جفا در حق ایشان است. ?
???
مطلب اول:
عن مولانا علي بن موسی الرضا علیه السلام:
إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
???
بحار ج ۹۷ ص ۱۱۷
.
هر امامی عهدی برگردن دوستانش و شیعیانش دارد، و از تمام وفای به عهد و نیکو بجا آوردن آن، زیارت ایشان است. پس هر کسی با شوق و رغبت به زیارت ائمه طاهرین برود و همچنین تصدیق کند آن چیزهایی که ائمه طاهرین به آن رغبت داشته اند، آن ائمة روز قیامت شفیعان شان خواهند بود.
???
از آنجا که روایت شریف فرموده «هر امامی در عهد خود…» شامل تمام معصومین است و یقینا در زمان ما حق امام زمان علیه السلام بر گردن ما زیارت ایشان است؛ و زیارتِ با اشتیاق ان شاءالله سبب شفاعت آن عزیز خواهد شد.
???
مطلب دوم:
زیارت معصومین علیهم السلام به زمان حیات یا بعد از حیات اختصاص ندارد و مطلبی جامع است.
.
عن سیدنا رسول الله صلی الله علیه و آله:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: يَا عَلِيُّ مَنْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي أَوْ بَعْدَ مَوْتِي أَوْ زَارَكَ فِي حَيَاتِكَ أَوْ بَعْدَ مَوْتِكَ أَوْ زَارَ ابْنَيْكَ فِي حَيَاتِهِمَا أَوْ بَعْدَ مَوْتِهِمَا ضَمِنْتُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنْ أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا وَ شَدَائِدِهَا حَتَّى أُصَيِّرَهُ مَعِي فِي دَرَجَتِي
.
ای علی (صلوات الله علیه)، هر کس مرا در زمان زندگی ام یا پس از مرگم زیارت کند، یا تو را در زندگیات و یا پس از مرگت زیارت کند، یا دو پسر بزرگوارت را در زندگیشان یا بعد از مرگشان زیارت کند، برایش تضمین می کنم که در روز قیامت از سختی ها و هراس ها نجاتش دهم تا اینکه با من در درجه من باشد.
بحار ج۹۷ ص۱۲۴
.
.
عن إمامنا الصادق علیه السلام:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَيْفَ أَزُورُكَ إِذَا لَمْ أَقْدِرْ عَلَى ذَلِكَ قَالَ قَالَ لِي يَا عِيسَى إِذَا لَمْ تَقْدِرْ عَلَى الْمَجِيءِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فَاغْتَسِلْ أَوْ تَوَضَّأْ وَ اصْعَدْ إِلَى سَطْحِكَ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ تَوَجَّهْ نَحْوِي فَإِنَّهُ مَنْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي فَقَدْ زَارَنِي فِي مَمَاتِي وَ مَنْ زَارَنِي فِي مَمَاتِي فَقَدْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي
.
.
سلیمان بن عیسی از پدرش نقل می کند که گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم چگونه شما را زیارت کنم وقتی که نتوانستم (حضوری به محضر شما مشرف شوم) حضرت فرمود: ای عیسی، وقتی نتوانستی بیای پس هنگامی که روز جمعه فرا رسید، غسل کن یا وضو بگیر و به بالای پشت بام خانه ات برو و دو رکعت نماز بخوان و به من توجه کن. زیرا هرکس مرا در زندگی ام زیارت کند گویا بعد از مرگم مرا زیارت کرده و هر کس بعد از مرگم مرا زیارت کند، گویا در زندگی ام مرا زیارت کرده.
بحار ج۹۸ ص۳۶۶
???
از روایات فوق نتیجه می شود که زیارت امام معصوم علیه السلام اختصاص به زیارت قبر آن بزرگوار ندارد و الزاما در حضور ایشان نیست بلکه شامل امام حی هست و با توجه به ایشان از راه دور ممکن است؛ و در فضیلت و ثواب چیزی کمتر ندارد.
???
عن أحمد بن إبراهيم قال: شكوت إلى أبي جعفر محمد بن عثمان(النائب الثاني فی غیبة الصغری) شوقي إلى رؤية مولانا عليه السلام فقال لي: مع الشوق تشتهي أن تراه؟ فقلت له: نعم، فقال لي: شكر الله لك شوقك، وأراك وجهه في يسر وعافية، لا تلتمس يا أبا عبد الله أن تراه فان أيام الغيبة “يشتاق إليه"، ولا يسأل الاجتماع معه، إنه عزائم الله، والتسليم لها أولى ولكن “توجه إليه بالزيارة".
.
بحار ج۵۳ ص۱۷۴
.
احمد بن ابراهیم می گوید: به محمد بن عثمان (نائب دوم امام زمان علیه السلام) شکایت کردم و او را از شوقم به امام علیه السلام آگاه کردم.
پس به من فرمود : آیا با این اشتیاق دوست داری او را ببینی.
گفتم: بله.
فرمود: خدای متعال این شکرت را سپاس گزارَد و چهره ی آن حضرت را در عافیت و راحتی به تو نشان دهد، اما نخواه که او را ببینی ای اباعبدالله! زیرا در زمان غیبت اشتیاق به آن حضرت وجود دارد ولی اجتماع با او تقاضا نمی شود؛ این از امور خدای متعال است و و شایسته است تسلیم او بود؛ باز با این حال تو توسط “زیارت” به آن بزرگوار توجه نما.