کلام امير
?مرورى بر كلام اميرالمؤمنين عليهالسلام در تحفالعقول
?خطبه امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام دراخلاصِ توحيد (قسمت اوّل)
إِنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلَ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامَ تَوْحِيدِهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَيْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوفٍ وَ شَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَ شَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَثِ وَ شَهَادَةِ الْحَدَثِ بِالامْتِنَاعِ مِنَ الْأَزَلِ الْمُمْتَنِعِ مِنْ حَدَثِهِ
همانا سرآغاز خداپرستى شناسائى اوست، و اساس خداشناسى، يكتاشناسى است، و نظام يكتاشناسى، سلب صفات از اوست (كه براى خدا صفاتى مانند صفات ممكنات، زائد بر ذات نپندارند) چون عقلها همه گواهند كه هر صفت و موصوف (و هر ذات و صفتى) آفريدهاست، و هر آفريده، گواه است كه آفريدگارى دارد كه نه صفت است و نه موصوف (و گرنه كار به تسلسل محال خواهد كشيد) و هر صفت و موصوفى گواه تركيب است، و تركيب خود گواه حدوث (و سابقه نيستى داشتن) است، و حدوث گواه ازلى نبودن، كه ازليت و حدوث ناسازگارند؛
?تحفالعقول عن آلالرسول (ص)/ابنشعبه حرّانى/ص١٣٢
#مرورى بر كلام اميرالمؤمنين عليهالسّلام در تحفالعقول
#تحفالعقول_خطبه_امام_دراخلاص_توحيد