رضوان

السلام علی المهدی الذی وعدالله به الامم
  • خانه 

کلام امير

19 فروردین 1396 توسط رضوان بدخشان

​

?مرورى بر كلام اميرالمؤمنين عليه‌السلام در تحف‌العقول
?خطبه امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام دراخلاصِ توحيد (قسمت اوّل)
إِنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلَ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامَ تَوْحِيدِهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَيْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوفٍ وَ شَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَ شَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَثِ وَ شَهَادَةِ الْحَدَثِ بِالامْتِنَاعِ مِنَ الْأَزَلِ الْمُمْتَنِعِ مِنْ حَدَثِهِ
همانا سرآغاز خداپرستى شناسائى اوست، و اساس خداشناسى، يكتاشناسى است، و نظام يكتاشناسى، سلب صفات از اوست (كه براى خدا صفاتى مانند صفات ممكنات، زائد بر ذات نپندارند) چون عقل‌ها همه گواهند كه هر صفت و موصوف (و هر ذات و صفتى) آفريده‌است، و هر آفريده، گواه است كه آفريدگارى دارد كه نه صفت است و نه موصوف (و گرنه كار به تسلسل محال خواهد كشيد) و هر صفت و موصوفى گواه تركيب است، و تركيب خود گواه حدوث (و سابقه نيستى داشتن) است، و حدوث گواه ازلى نبودن، كه ازليت و حدوث ناسازگارند؛
?تحف‌العقول عن آل‌الرسول (ص)/ابن‌شعبه حرّانى/ص١٣٢
#مرورى بر كلام اميرالمؤمنين عليه‌السّلام در تحف‌العقول

#تحف‌العقول_خطبه_امام_دراخلاص_توحيد

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

رضوان

جستجو

موضوعات

  • همه
  • احادیث
  • اخلاق وعرفان
  • بدون موضوع
  • تاریخ اسلام
  • تجزیه وترکیب متون عربی
  • مهدویت

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس